INTERIM VIRKSOMHEDS-
KONSULENT

Som Interim konsulent indtager jeg ikke en fast rolle, men løser ad hoc aktuelle og akutte problemstillinger i tæt samarbejde med ejere og ledelse, for at forbedre driften og effektiviteten

Hvad laver 
virk­somheds­konsu­lenten?

Min indsats som Interim konsulent er typisk omkring organisation, økonomi, generel driftsudvikling og omfatter min daglige praktiske arbejdsindsats til at identificere, adressere og overvinde forhindringer for at nå virksomhedens mål.

Jeg tilbyder et fugleperspektiv til virksomheden, som kan drage nytte af udefrakommende perspektiver og udnytte min indsigt og ekspertise som er hentet fra andre kunder og brancher.

Som altid søger jeg efter den fortrolige samtale, hvor vi kan udvikle forretningen sammen. Herefter kører vi parløb om optimering af processer og sammen designer vi f.eks. nye kampagner og forretningsplaner, som efterfølgende sættes i gang.

Endelig har jeg et netværk med mig fra forskellige projekter og kundeopgaver, som kan tilknyttes opgaverne, hvis der kræves specielle kompetencer f.eks. indenfor miljø, cirkulær økonomi eller det digitale område.

Indenfor den strategiske rådgivning har jeg størst erfaring fra design- og møbelbranchen i Danmark og generelt fra B2B-virksomheder. Men jeg har også flere års erfaring og kendskab til detailsektoren, med omsætning af nonfood-produkter, herunder specielt kosmetikbranchen.

”Jeg tilbyder et fugleperspektiv til virksom­heden, som kan drage nytte af udefra­kommende perspektiver og udnytte min indsigt og ekspertise som virksom­hedskonsulent”

Mikael Simonsen

Case: Frontløber med e‑Commerce til møbelbranchen i Danmark

Tilbage omkring år 2000 fik jeg til opgave at hjælpe en af landets dengang største producenter af kontormøbler.

Organisationen omfattede HQ og 3 afdelinger, samt 2 møbelfabrikker i Danmark. Produktionen var omfattende, men lønsomheden var ved at forsvinde ud af driften, uden ledelsen havde nogen idé om hvorfor.

Jeg opdagede hurtigt at man havde et alt for stort produktprogram, som omfattede et utal af egenproducerede møbelserier. Og holdningen til sortimentet var konservativ. Tilsyneladende kunne man ikke undvære nogle af disse mange produkter, så effektiviteten i produktionen var lav, da man brugte alt for meget tid på daglig omstilling af produktionsanlæg til en produktion af et alt for lavt antal ensartede produkter.

Som løsning på udfordringerne, udarbejdede jeg en helt ny forretningsplan for virksomheden, hvor e-Commerce blev den bærende del af salget fremover. Det var nyskabende dengang og ingen konkurrenter kunne tilbyde den samme løsning.

Virksomheden havde et stort antal Top1000-virksomheder som sine kunder. Disse blev alle meget begejstrede og sagde ja tak til at få deres egen e-Møbelshop med egen frontend og et snævert valg at design- og kontormøbler. Kunderne sparede både tid og ressourcer ved selv at taste ordren og ikke længere skulle ringe efter en møbelkonsulent, hver gang et kontor skulle indrettes. Og vores salgsorganisation kunne reduceres. På den måde fik vi globalt hundredevis af nye kunder, da løsningen blev indfaset hos store danske globale koncerner. Det blev en ren win-win situation både for virksomheden og kunderne.

Og pludselig fik vi lønsomheden og et stort årligt overskud tilbage, da vores fabrikker nu pludselig kunne producere de samme komponenter i dagevis, uden omstilling af produktionsanlægget.